Jokainen on mikrosijoittaja
Yhteistä hyvää vastuullisesti
Mikrosijoittaminen on uudenlainen mahdollisuus S-ryhmälle toteuttaa osuustoiminnan perusideaa ja luoda samalla uudenlaista sitoutumista asiakasomistajuuteen.
Tarve
S-ryhmän asiakaskunnassa on kymmeniä tuhansia yrittäjyyttä ja yritystoimintaa aloittavia henkilöitä ja yhteisöjä. Jokaisella on samanlainen tarve ratkaistavana: rahoitus.
Tiukentuva taloustilanne tarjoaa oivallisen mahdollisuuden tuoda uudenlaisia rahoitusratkaisuja. Tarve on koko ajan suurempi ja myös halu auttaa yrityksiä on nousussa.
Idea
Mitä jos jokainen asiakasomistaja voisi halutessaan tarjota pientä apua erityisesti alkuvaiheen yrityksille? Tähän voisi ohjata esimerkiksi henkilökohtaisia bonuksia. Asiakasomistajien pienistä puroista voisi muodostua suuri apu.
Kuinka tämä voisi toimia?
Esimerkiksi näin:
- S-ryhmä valitsee vuoden mittaan tuettavat yritykset. Yritykset voivat itse hakea tukiohjelmaan tai asiakasomistajat voivat ehdottaa ja äänestää tuettavia yrittäjiä ja yrityksiä.
- S-pankin ja paikallisen osuuskaupan yhteistyönä avataan paikallisia kampanjoita. Näissä kampanjoissa asiakasomistajat voivat osoittaa bonuksiaan tai muita rahallisia panostuksia yritysten tukemiseen. Summat henkilöä kohden voivat olla hyvinkin pieniä, esimerkiksi 1€ / kk. Pienistä puroista voi kuitenkin syntyä tärkeitä kokonaisuuksia yrittäjille.
- Rahat tilitetään yrityksille, kun esimerkiksi rahoitustavoite on saavutettu.
- Yritysten edistymisestä ja kuulumisista kerrotaan niitä rahoittaneille asiakasomistajille.
Kyseessä olisi tavallaan joukkorahoitus, mutta rahoitussummat olisivat niin pieniä, että kuka tahansa voisi halutessaan olla mukana.
Toimintaehdotus
S-ryhmän mikrorahoituspalvelu olisi uusi palvelu niin asiakasomistajille, S-pankin asiakkaille kuin yrittäjille ja yrityksille.
Ensimmäinen vaihe olisi tuottaa palvelun konsepti tutkittavaksi ja arvioitavaksi.
Konseptin kehitys onnistuu kätevästi Ideascourin Supertiimi -menetelmällä, jossa eri aiheiden asiantuntijat ja edelläkävijät yhdessä suunnittelevat tehokkaasti palvelukonseptin.
Tehdäänkö?
Ota yhteyttä ja jutellaan lisää.
Pekka Ketola
Toimitusjohtaja
Innovaatioyhtiö Ideascout Oy